لیست بازیگرانی که در سال ۱۴۰۳ فوت شدند + عکس

لیست بازیگرانی که در سال ۱۴۰۲ فوت شدند + عکس

در این مطلب میخواهیم برای شما عزیزان، لیست هنرمندان و چهره هایی که در سال 1402 ازبین ما پرکشیدند را مرور کنیم. با ایران چطور همراه باشید تا برگی از تاریخ را با ذکر فاتحه ای برای این عزیزان مرور کنیم.

محسن قاضی‌مرادی /  بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون

محسن قاضی‌مرادی  متولد ۱۳۲۰ و فارغ التحصیل مدرسه عالی مدیریت تهران بود. او بازی در سینما را از سال ۱۳۵۱ با فیلم حسن سیاه (بدون ذکر در شناسنامه فیلم) به کارگردانی پرویز اصانلو آغاز کرد. در کارنامه هنری این هنرمند که بیش از  ۳۰ فیلم و ۴۰ سریال به چشم می‌خورد، همکاری با هنرمندانی همچون بهرام بیضایی (سگ کشی)، بهمن فرمان آرا (خانه‌ای روی آب)، رخشان بنی‌اعتماد (زیر پوست شهر)،  پریسا بخت‌آور (دایره زنگی)، مازیار میری (قطعه ناتمام)، ابوالحسن داودی (تقاطع و مرد بارانی)، داود میرباقری (مسافر ری)، سیروس الوند (یک بار برای همیشه)، شهرام اسدی (اوینار)، مجتبی راعی (غزال)، ایرج طهماسب (دختر شیرینی فروش)، خسرو معصومی (رسم عاشق کشی)، مهدی صباغ‌زاده (صبحانه‌ای برای دو نفر ) و داود میرباقری، مرضیه برومند، پریسا بخت آور و … وجود دارد.

او همسر مهوش وقاری بود و پس از بیش از ۳۰ سال فعالیت در عرصه سینما و تلویزیون در ۸۰ سالگی و پس از مدت‌ها تحمل رنج بیماری پارکینسون، بر اثر عوارض این بیماری، شامگاه ۲۵  فروردین ماه از دنیا رفت.

افشین سلیمان‌پور / بازیگر تئاتر

افشین سلیمانپور متولد سال ۱۳۴۶ و همسر نوشین تبریزی _نمایشنامه‌نویس، کارگردان و بازیگر تئاتر_ در کارنامه هنری‌اش بازی در نمایش‌هایی مانند «گنجفه» ، «تالاب هشیلان»، «خانه پدری »،  «طعم آلوی جنگلی»، «شهر تنهایی من» و فیلم سینمایی «چند متر مکعب عشق» و … به چشم می‌خورد. این هنرمند صبح ۲۹ فروردین ماه بر اثر ایست قلبی در بیمارستان درگذشت.

 

مسعود ولدبیگی / گریمور

ولدبیگی متولد سال ۱۳۱۴ از قدیمی‌ترین گریمورهای سینمای ایران و پدر سحر ولدبیگی _بازیگر_  بود. او که در کارنامه کاری‌اش چهره‌پردازی بیش از ۵۰ فیلم و سریال دیده‌ می‌شود، جوایز متعدی را نیز از جشنواره‌های مختلف به نام خود کرده است.

او برای چهره‌پردازی فیلم‌های «از کرخه تا راین»، «پرده آخر» و «زشت و زیبا» سیمرغ جشنواره فجر را گرفته بود. او علاوه بر چهره‌پردازی تجربه بازی در فیلم‌ها و سریال‌های مختلفی داشت. او در سریال «مختارنامه» هم در طراحی گریم آن مشارکت داشت و هم بازی کرد و به این ترتیب ولدبیگی در نقش نجده بن عامر، سر دسته خوارج، با گریم عبدالله اسکندری جلوی دوربین ظاهر شد.

ولدبیگی طراحی گریم فیلم‌هایی همچون «توبه نصوح» مخملباف، «کمال‌الملک» علی حاتمی، «قرمز» فریدون جیرانی، «روز شیطان» بهروز افخمی، «سلطان» و «ضیافت» مسعود کیمیایی و «دوئل» احمدرضا درویش را در کارنامه خود داشت.

این هنرمند سرانجام سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت‌ماه در ۸۶ سالگی از دنیا رفت.

بابک خرمدین / کارگردان سینما

بابک خرمدین سال ۱۳۵۳ در تهران متولد شد. او دارای مدرک کارشناسی ارشد سینما از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران و فارغ التحصیل ۱۳۸۸ بود. از  آثار بابک خرمدین می‌توان به «بور بیجاده رنگ» ۱۳۸۶( ۲۲ دقیقه)، «سه شنبه: مامان» ۱۳۸۸( ۹ دقیقه)، فیلم نیمه بلند داستانی «روزن (کورسو)» ۱۳۸۹ (۴۲ دقیقه)، فیلم بلند داستانی «سوگنامه‌ای برای یاشار» ۱۳۹۲ ساخته شده در لندن (۷۲ دقیقه)، ساخت سه فیلم کوتاه داستانی به نام‌های «برش» ۱۳۸۳ به مدت (۱۲ دقیقه) اشاره کرد.

او جوایز متعددی نیز در کارنامه کاری خود دارد. بهترین فیلم کوتاه داستانی برای «بور بیجاده رنگ» در جشنواره بین‌المللی فیلم آسا (فیلم‌های انسان دوستانه)، برنده دیپلم افتخار بهترین کارگردانی برای فیلم «بور بیجاده رنگ» در پنجمین جشنواره بین‌المللی پروین اعتصامی ۱۳۸۸، برنده جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه و بهترین صدا برای فیلم «بور بیجاده رنگ» در ششمین جشنواره دانشجویی فیلم نهال (دانشگاه هنر )۱۳۸۸ و کاندید بهترین (تصویربرداری و تدوین) شده بودند.

متاسفانه این هنرمند جوان در ۴۷ سالگی توسط پدر و مادرش در خانه‌شان واقع در شهرک اکباتان تهران به قتل رسید و طبق اقرار، پدر این کارگردان با او اختلاف داشته و ابتدا او را بیهوش و بعد جسد را با چاقو تکه تکه و از خانه خارج کرده است.

حمیدرضا صدر / نویسنده، منتقد سینما و مفسر ورزشی

حمیدرضا صدر متولد ۱۳۳۵ در شهر مشهد پس از یک دوره مبارزه با بیماری سرطان در سن ۶۵سالگی درگذشت. صدر دانش‌آموخته رشته برنامه‌ریزی شهری در دانشگاه تهران و لیدز انگلستان بود و سال‌ها به عنوان نویسنده و منتقد سینما و هم‌چنین مفسر فوتبال فعالیت داشت و در کنار این فعالیت‌ها شاعری و عکاسی نیز می‌کرد.

اولین یادداشت سینمایی که از صدر به چاپ رسید، نقدی بود بر یکی از فیلم‌های جان فورد که آغاز همکاری او با مجله فیلم را رقم زد و پس از تعطیلی این مجله به گفته خودش دیگر در هیچ مجله و برنامه سینمایی به فعالیت مداوم نپرداخت اما همچنان از فعالان حوزه سینما بود. او پس از این اتفاق، بیشتر به ترجمه کتاب، اجرا و کارشناسی برنامه‌های فوتبالی در تلویزیون می‌پرداخت و در این قالب دیده می‌شد.

 

ارشا اقدسی / بازیگر و بدلکار

ارشا اقدسی، بازیگر و بدلکار متولد ۱۳۶۱، از شاگردان زنده‌یاد پیمان ابدی، از سال ۸۵ گروه بدلکاران ۱۳ را تاسیس کرد و فعالیت‌های خود را با گروهش در ایران و عرصه بین‌المللی ادامه داد. او در پروژه‌های گوناگون سینمایی، تلویزیونی و تئاتر حضور داشت و تجربیات او در حوزه سینما، تئاتر و سریال‌ها به بیش از ۱۰۰ پروژه در ایران می‌رسد. او علاوه بر آن در پروژه‌های سینمایی خارجی در آلمان، انگلستان، ترکیه، آمریکا، چین و هند نیز حضور داشته است.

اقدسی ششم مرداد ماه در جریان همکاری با یک پروژه سینمایی در بیروت و به هنگام ضبط صحنه‌ای مربوط به چپ کردن ماشین، دچار حادثه‌ای سنگین شد و پس از چند روز بستری در بیمارستان و تلاش برای مداوا و زنده ماندن او، سرانجام چهارشنبه ۱۳ مردادماه در بیمارستانی در بیروت درگذشت.

 

علی سلیمانی / بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون

علی سلیمانی متولد ۱۳۵۰ در تهران دارای مدرک کارشناسی نمایش با گرایش بازیگری فعالیت خود در سینما را با «سفر بخیر» به کارگردانی داریوش مودبیان آغاز کرد. در کارنامه کاری او علاوه بر بازیگری طراحی دکور و اجرا هم دیده‌ می‌شود.

از جمله آثاری که علی سلیمانی به ایفای نقش پرداخته می‌توان به فیلم‌های سینمایی چون «بی پولی»، «نجات یافتگان»، قارچ سمی، خاله سوسکه و….. اشاره کرد و از جمله آثار تئاتری‌اش هم باید از کارگردانی و بازیگریش در دو اثر به نام «مردی در آینه» و «مکعب» نام برد. علاوه بر آن علی سلیمانی در تئاترهای «خنکای ختم خاطره»، «چشم به راه میرغضب»، «عزیز مایی»، «ترن»، «شکار روباه» و نمایش اجرا نشده «روز حسین» و… هم به ایفای نقش پرداخته بود. از جمله مجموعه‌های تلویزیونی این هنرمند می‌توان به «وضعیت سفید»، «پایتخت ۴» ، «سقوط یک فرشته»، «داستان یک شهر» و… اشاره کرد.

این بازیگر که به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستانی در تهران بستری بود، بامداد پنجشنبه ۲۱ مرداد ماه به علت عوارض ناشی از کرونا دچار ایست قلبی می‌شود و در سن ۵۰ سالگی از دنیا می‌رود.

ایران چطور برای تمامی این عزیزان روحی شاد و ضمیری مطمئن را آرزو میکند.

یادشان گرامی باد

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: Content is protected !!