تاریخ دقیق عید غدیر ۱۴۰۳
عید غدیر مسلمان جهان در سال 1402 برای مردم ایران از اهمیت ویژه برخودار است.روز و تاریخ دقیق عید غدیر خم جمعه 16 تیر 1402 می باشد.
تاریخ دقیق عید غدیر 1402
عید غدیر، یکی از مهمترین اعیاد شیعیان است که در روز 18 ذیالحجه هر سال برگزار میشود که امسال روز جمعه 16 تیر 1402 می باشد. این عید به مناسبت روزی است که پیامبر اسلام (ص) در سفر حجتالوداع، در منطقه غدیرخم، حضرت علی (ع) را به عنوان ولی و جانشین خود پس از خود معرفی کرد.
در این روز، شیعیان در سراسر جهان به مناسبت این رویداد، مراسمهای مختلفی برگزار میکنند. در ایران، مردم در این روز به مساجد و حسینیهها مراجعه می کنند.
واقعه عید غدیر، یکی از احداث مهم تاریخ اسلام است که در آن، پیامبر اسلام (ص)، علی بن ابی طالب (ع) را به عنوان ولی و جانشین خود معرفی کرد. این واقعه در روز 18 ذیالحجه سال 10 هجری قمری رخ داد.+
نگاه ویژه به عید غدیر
بدون ولایت خوبیها محقق نمیشوند یا اگر محقق شوند، ثمره ندارند
چرا با همه تلاشهایی که صورت میگیرد، اخلاق درست نمیشود؟
گفته میشود: «جهان باید به سوی صلح و عدالت برود.» این شعار خوبی است ولی سؤال این است که چگونه جهان به سوی صلح و عدالت میرود؟
خداوند متعال در روز عید غدیر فضایی را در تاریخ اسلام درست کرد که تمام سخنان خوب، شدنی و اجرایی بشوند. در واقع خداوند شیرازه کتاب فضایل را طرحریزی کرد که همان «ولایت» است. تلقی ما از مفهوم ولایت این است که «ولایت عامل تضمینکننده اجرای همه خوبیهاست؛ هم در فرد هم در جامعه»
اگر ولایت-در فرد یا جامعه بشری- تحقق پیدا نکرده باشد، خوبیهایی که دارد برایش بیفایده خواهد بود و هر جایی را درست کند، یک جای دیگرش میلنگد. جامعه غربی از جهاتی رشد کرده است، مثلاً سطح قانونمندی را افزایش دادهاند ولی محبت و عاطفه از دست رفته است. اینها یعنی فضیلتهای ابتر و ناقصی هستند. به تعبیری، آنها خواستند ابرو را درست کنند، چشم را کور کردند!
ما باید از سرِ اندیشه و عقلانیت و درک بالای خودمان، دم از ولایت علی(ع) بزنیم. اگر میخواهیم با مسأله ولایت، به صورت عقلانی برخورد کنیم، باید این استدلال جابیفتد که بدون ولایت، سایر فضایل و خوبیها شدنی و اجرایی نخواهند بود.
ولایتمداری ریشه و امّالامراض را از بین میبرد و امّالامراض هم خودخواهی و تکبر انسان است. وقتی کسی بتواند حقیقتاً در مقابل ولی خدا تواضع کند، امّالامراض در وجودش نابود میشود و آن وقت است که میتواند بقیه خوبیها را بهدست بیاورد.
سالگرد شمسی عید غدیر
عَنِ جَعفَر الصَّادِقِ عَلَیهِ اَلسَلام أَنَّ یَوْمَ النَّیْرُوزِ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی أَخَذَ فِیهِ النَّبِیُّ ص لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع الْعَهْدَ بِغَدِیرِ خُمٍّ- فَأَقَرُّوا لَهُ بِالْوَلَایَةِ فَطُوبَى لِمَنْ ثَبَتَ عَلَیْهَا وَ الْوَیْلُ لِمَنْ نَکَثَهَا و … (وسائل الشیعه 8: 173)
حدیث فوق در باب نوروز نقل شده که
فضایل و ویژگیهای این روز را برشمرده است.
یکی از مهمترین اتفاقات این روز،
تقارن نوروز شمسی با واقعۀ غدیر
خم (18 ذی حجۀ سال 10 قمری) است.
محاسبات تقویمی نشان میدهد که غدیر
سال دهم هجری، بهراستی در ایام نوروز
واقع شده است:
در محاسبۀ فوق که در سامانۀ تبدیل تاریخ نرمافزار نورالسیره انجام شده است؛
غدیر روز 28 اسفند است نه اول فروردین
اما توجه به دو نکته ضروروی است:
1. در گاهشماری کهن ایرانی، هر سال 12 ماه و هر ماه 30 روز بود ( 360=30*12) و پنج روز باقیماندۀ سال را پنجۀ دزدیده یا خمسۀ مسترقه مینامیدند. این پنج روز ملحق به جشن نوروز محسوب میشد. بنا براین 28 اسفند ملحق به نوروز محسوب میشود.
2. واقعۀ غدیر خم از ظهر 18 ذیحجه شروع شد و سه روز به طول انجامید تا افراد و گروههای مختلف بتوانند به طور مستقیم و رودررو با پیامبر و امیرالمؤمنین علیهما السلام بیعت کنند. یعنی پایان مراسم غدیر 21 ذیحجه، معادل اول فروردین بوده است. (الغدیر 1: 270)