ثبت نام ایران خودرو بدون قرعه کشی سال ۱۴۰۳

Capture 13

ایران خودرو در بعضی از ماه های سال اقدام به ثبت نام خودرو بدون قرعه کشی می کند و حالا در سال 1402 نیز ثبت نام بدون قرعه کشی را در الویت قرار داده است.

 

ثبت نام ایران خودرو بدون قرعه کشی ۱۴۰۲

 

سال گذشته امید قالیباف در یک برنامه تلویزیونی درباره نحوه‌ی واگذاری خودروها به متقاضیان هم افزود: هم اکنون چیزی به نام قرعه کشی وجود ندارد و بر اساس برنامه تولید خودروسازان متقاضیان اولویت بندی می‌شوند.

 

نکات مهم پیش فروش خودرو

فرصت ایجاد حساب وکالتی از ۲۰ تا ۲۹ اردیبهشت وجود دارد(حتما باید توی همین تاریخ اقدام کنید و زودتر امکانش نیست)

وکالتی نمودن حساب شخصی به‌نام سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان باید انجام شود

از ۲۹ اردیبهشت تا ۳ خرداد اطلاعات متقاضیان بررسی خواهد شد.

ثبت نام از ۳ خرداد تا ۱۳ خرداد صورت خواهد گرفت

۱۵ تیر نتیجه نهایی اعلام خواهد شد

برای شرکت مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان باید حساب وکالتی تون واریز کنید.

قیمت فروش غیر قطعی است و امکان تغییر قیمت هنگام تحویل وجود دارد.

انتقال امتیاز و فروش حواله خودرو به‌صورت وکالتی ممنوع است

سایر شرایط عمومی: نداشتن پلاک فعال، داشتن گواهینامه، برنده نشدن در قرعه کشی از ۴ سال قبل تا الان

شرایط عمومی تعیین شده مندرج در ماده 4 دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری توسط شورای رقابت:

1. حداقل سن مجاز متقاضیان خرید خودرو 18 سال می‌باشد.
2. دارا بودن گواهینامه رانندگی معتبر (دارای تاریخ اعتبار ) برای متقاضیان خرید خودرو الزامی است.
3. متقاضیانی که طی 48 ماهه گذشته در شرکت‌های ایران خودرو و سایپا و طی 24 ماهه گذشته از سایر شرکت‌های خودروسازی نسبت به ثبت نام و یا صدور فاکتور (تمامی روش‌های فروش سامانه خودروسازان، بورس کالا و …) اقدام نموده‌اند، امکان ثبت نام و خرید خودرو را ندارند.
4. متقاضیانی که دارای پلاک انتظامی فعال هستند، امکان ثبت نام و خرید خودرو را ندارند.
5. انتقال امتیاز و حقوق ناشی از خرید خودرو به اشخاص (حتی به‌صورت وکالتی) و نیز فروش حواله خودرو به‌صورت وکالتی ممنوع است.
6. امکان صلح خودروی خریداری شده به غیر وجود ندارد.
7. شرکت‌های خودروسازی موظف‌اند روش‌های بازدارنده برای جلوگیری از انتقال سند حداقل به مدت یک سال، از جمله رهن گرفتن سند خودرو را اتخاذ و اجرا کند.
8. امکان ثبت نام و خرید خودرو برای اشخاص حقوقی وجود ندارد.
9. در صورتی که در هریک از مراحل و فرآیند ثبت نام مشخص شود که متقاضی حائز شرایط ثبت نام نمی‌باشد، ثبت نام وی کان لم یکن تلقی و وجه واریزی (بدون پرداخت سود مشارکت و …) عودت خواهد شد.
10. در صورت بروز هرگونه تاخیر احتمالی در تحویل خودرو برابر ضوابط مندرج در قرارداد، خسارت جبران تاخیر در تحویل، مطابق آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو و ابلاغیه های مرتبط که متعاقبا از طریق بخشنامه های فروش اطلاع رسانی می گردد، پرداخت خواهد شد.
11. سایر موارد و شرایط بر اساس بخشنامه‌های صادره توسط شرکت‌های خودروسازی و قرارداد منعقده فی‌مابین با مشتریان خواهد بود.
12. متقاضی می بایست اقدام به ایجاد صرفاً یک حساب وکالتی نماید در غیراینصورت مسئولیت موضوع به عهده خود متقاضی می باشد.
13. قرار نداشتن در فهرست اولویت های اعلامی اولین طرح یکپارچه خودروهای داخلی و وارداتی و یا انصراف در طرح مذکور تا تاریخ 1402/02/20
14. هر کد ملی مجاز به خرید یک دستگاه خودرو از مجموع شرکت های خودروسازی میباشد.
15. طرح عادی شامل همه افراد با مشخصات فوق می باشد و طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت صرفا” مختص مادرانی که حائز شرایط قانون حمایت از خانواده وجوانی جمعیت که مورد تائید سازمان ثبت احوال کشور می باشد و مسئولیت اشتباه در انتخاب طرح بعهده متقاضی می باشد.
16. متقاضیان ثبت نام می‌بایست شماره همراه ثبت شده بنام خود را در سامانه اعلام نمایند در غیر این صورت مسئولیت عدم تطابق شماره همراه با کد ملی بعهده متقاضی می باشد.

 

 

ماجرای خودرو های مجلسی ها به کجا رسید؟

🔹بالاخره پس از کش و قوسهای رسانه ای زیاد، بازرس ویژه رئیس جمهور واگذاری خودروی شاسی بلند به نمایندگان از سوی یک شرکت خودرویی را تایید کرد.
حجت‌الاسلام حسن درویشیان‌ نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امر مبارزه با فساد درباره متخلفان واگذاری رانتی خودرو اظهار داشت: «پس از ارزیابی دقیق ابعاد موضوع و احراز تخلف، در گام اول از ادامه واگذاری خودروهای درخواستی به اشخاص که در قالب تفاهم‌نامه و امثالهم خارج از روال فروش خودرو به عموم مردم بوده است، جلوگیری کردیم‌. در گزارشی محرمانه، دستگاه‌ها و افراد متخلف را به رئیس‌جمهور معرفی کردیم و در همان بدو امر مدیرعامل ایران‌خودرو نیز در همین رابطه برکنار شد، البته این شرکت در گذشته نیز با مصوبه داخلی درصدد واگذاری تعدادی خودروی شاسی‌بلند وارداتی قبل از عرضه عمومی به مردم و با رانت قابل توجه به مدیران خود بود که با ورود به‌موقع بازرسی ویژه منتفی گردید.»

🔹او همچنین در خصوص خبر واگذاری چنین خودروهایی به نمایندگان مجلس گفت: «بررسی‌های قبلی انجام شده و مدارک به‌دست آمده حاکیست تفاهم‌نامه‌ای از تابستان ۱۴۰۰ و قبل از تشکیل کابینه دولت سیزدهم بین یک شرکت شبه کاغذی غیرمرتبط با آن خودروساز منعقد و طبق مستندات بدست آمده، با کارسازی یکی از مسؤلان وقت در مجلس نسبت به واگذاری بیش از یکصد خودرو به قیمت کارخانه و بدون قرعه‌کشی به تعدادی از ایشان و براساس معرفی و واسطه‌گری شرکت صوری مذکور انجام شده و این رویه تا اواسط ۱۴۰۱ ادامه یافته که طبق بررسی انجام شده، وزیر وقت صمت اطلاعی از وقوع و یا کم و کیف آن نداشته و ظاهراً تعدادی از نمایندگان هم از آن بی اطلاع بوده‌اند.»

🔹با توجه به این اظهارات ضرورت دارد هم دولت هم قوه قضائیه و هم مجلس با انتشار لیست نمایندگان و مدیرانی که خودروی شاسی‌بلند را بدون نوبت و با قیمت کارخانه (تقریبا نصف بازار آزاد) گرفته‌اند، از حیثیت خود دفاع کنند. مسئولان و مدیران و نمایندگانی که خودرو گرفته‌اند قاعدتا کار خود را غیرقانونی نمی‌دانسته‌اند، پس باید از خود دفاع کنند. نکته قابل توجه اینکه در مجلس قبل با اکثریت اصلاح‌طلب اعتدالی همین اتفاق رخ داد و آن مجلس از انتشار لیست سرباز زد.

🔹مطالبه عدالت و شفافیت از مدیران و نمایندگان مجلس در این ماجرا، بدیهی ترین حقی است که مردم دارند؛ نگاهی به وضعیت بازار خودرو در کشور و شرایط دریافت و خرید خودرو برای مردم عادی هیچ شباهتی با مدل رانتی دریافت خودرو از سوی مدیران ندارد. وضعیت نابسامان ثبت نام و قرعه کشی خودرو و افسارگسیختگی قیمت خودرو طی سالهای اخیر پدیده پنهانی نیست که بشود آن را انکار کرد؛ وقتی مردم می بینند در چنین شرایطی برخی مدیران حکومتی به صورت رانتی و ویژه صاحب خودرو شده اند آن هم با قیمت کارخانه، طبیعی است که برآشفته و عصبانی بشوند و این مساله در هیچ حکومتی پذیرفته نیست چه رسد به حکومت اسلامی و جمهوری اسلامی ایران.

🔹این ماجرا در مورد نمایندگان مجلس زشتی و قبح مضاعفی دارد؛ نمایندگان مجلس، نماینده مردم هستند و با رای مستقیم مردم وارد مجلس شده اند و در شرایطی که برای مردم چنین امکانی جهت دریافت خودرو فراهم نبوده، اقدام به دریافت خودرو به صورت امتیاز ویژه نموده اند؛ آن هم در مجلسی که ادعای انقلابی گری و مردمی بودن دارد.

🔹اما این ماجرا یک درس عبرت هم برای بزرگان و ریش‌سفیدان جریان اصولگرا و انقلابی دارد. این اتفاق تلخ برای مجلس، در چشم مردم به عنوان نتیجه مجلس لیستی و رای دادن لیستی تلقی می شود. بنابراین به چهره های خوش سابقه ای مانند دکتر حداد عادل رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در تهران پیشنهاد می کنیم در صف اول مطالبه‌گران افشای نام نمایندگانی که خودروی شاسی‌بلند گرفته‌اند، باشند تا بی آبرویی برخی نمایندگان به پای آبروی جریان انقلاب نوشته نشود. این ماجرا نشان داد نتیجه فشارهای پشت پرده برخی افراد در جریان اصولگرایی که خواب خودشان را به عنوان پیام مقام عالی رتبه جهت لزوم وحدت جریانات سیاسی همسو جا زدند، چه رخدادهای خسارتباری خواهد بود و چه میزان این ادعاها و نقل قولهایشان بی پایه و اساس است.

🔹امید که ریش سفیدهای انقلابی و عموم مردم در دوره های بعد از این وقایع تلخ درسهای لازم را برای انتخاب درست بگیرند.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: Content is protected !!